Головна > Правова допомога > Дії особи, що полягають у відмові від проходження медичного огляду на стан наркотичного сп’яніння в медичному закладі, який не є найближчим для особи, що підлягає такому огляду, не можуть тягнути за собою адмінвідповідальність

Дії особи, що полягають у відмові від проходження медичного огляду на стан наркотичного сп’яніння в медичному закладі, який не є найближчим для особи, що підлягає такому огляду, не можуть тягнути за собою адмінвідповідальність

Фабула судового акту: Острозький районний суд Рівненської області від 05 вересня 2018 р.

Якщо у поліцейського виникає підозра щодо вашої тверезості, він має право перевірити ваш стан на місці зупинки авто. Проте остаточний результат дає тільки огляд у медичному закладі, причому – далеко не в кожному. 

Питання огляду врегульовується кількома законодавчими актами, зокрема, статтею 226 Кодексу України про адміністративні правопорушення, Постановою Кабміну № 1103 від 17.12.2008 та спільним Наказом Міністерства охорони здоров’я та Міністерства внутрішніх справ за № 1452/735 від 09.11.2015, яким затверджено Інструкцію про порядок виявлення у водіїв транспортних засобів ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції.

Відповідно до пункту 7 розділу 1 Інструкції: «У разі відмови водія транспортного засобу від проходження огляду на стан сп’яніння на місці зупинки транспортного засобу або його незгоди з результатами огляду, проведеного поліцейським, такий огляд проводиться в найближчому закладі охорони здоров’я, якому надано право на його проведення відповідно до статті 266 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Перелік закладів охорони здоров’я, яким надається право проведення огляду особи на стан алкогольного та інших видів сп’яніння, затверджується управліннями охорони здоров’я місцевих державних адміністрацій. Проведення огляд в інших закладах забороняється. Тож підозрюваному у вживанні чогось забороненого водієві вже безпосередньо у лікарні треба поцікавитись, чи має заклад відповідний дозвіл від влади. Як варіант, медпрацівник може провести огляд в спецавтомобілі, що належить медичному закладу та обладнаний відповідно вимогам МОЗ.

Отже, медичний заклад в якому пропонується проведення огляду на стан сп’яніння має бути не тільки в переліку закладів охорони здоров’я, яким надається право проведення огляду особи на стан алкогольного та інших видів сп’яніння, але і найближчим для особи, що підлягає такому огляду.

Справа № 567/654/18

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

        05 вересня 2018 року                                                                                                                                                        м. Острог

      Суддя Острозького районного суду Рівненської області Венгерчук А.О., при секретарі Стадніковій А.Г. за участі адвоката Бойка В.Ф., розглянувши матеріали, які надійшли від Острозького відділу поліції ГУ Національної поліції в Рівненській області про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, жителя ІНФОРМАЦІЯ_2, непрацюючого, паспорт серії МЮ № 222779, виданий Острозьким МВ УМВС Українив Рівненській області 14.12.2009 року,

за ч. 1 ст.130 Кодексу України про адміністративні правопорушення

(права особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, передбачені ст. 268 КУпАП та ст. 63 Конституції України ОСОБА_2 роз’яснені)

в с т а н о в и л а :

відповідно до протоколу про адміністративне правопорушення, 14 травня 2018 року о 18 год. 35 хв. в м. Острог по вул. Кривоноса, 22 Рівненської області ОСОБА_2 керував транспортним засобом ВАЗ 210801, державний номерний знак НОМЕР_1 з ознаками наркотичного сп’яніння (виражене тремтіння пальців рук, неприродна блідність обличчя, поведінки, що не відповідає обстановці). Від проходження огляду у медичному закладі з метою встановлення наркотичного спяніння відмовився в присутності двох свідків.

В суді ОСОБА_2 вину у вчиненні правопорушення не визнав та пояснив, що 14 травня 2018 року о 18 год. 35 хв. він керуючи транспортним засобом ВАЗ 210801 державний номерний знак НОМЕР_1, в м. Острозі по вул. Кривоноса, 22, Рівненської області був зупинений працівником поліції ОСОБА_3 разом з іншим поліцейським, які висловили припущення про його перебування в стані наркотичного сп’яніння та запропонували пройти огляд для визначення стану наркотичного сп’яніння.

Вказує, що при цьому, крім нього в його автомобілі були присутні пасажири ОСОБА_4 та ОСОБА_5. Причини зупинки ОСОБА_3 не пояснив. Згодом до автомобіля підійшла ОСОБА_6, яка бачила, як поліцейський ОСОБА_3 стверджував, що він перебуває в стані наркотичного сп’яніння. Присутні при цьому ОСОБА_6 та ОСОБА_5 пояснювали поліцейським, що він не наркоман.

Зазначив, що 15 травня 2018 його сестра автобусом з м. Хмельницького передала йому подарунок, який він мав о 20 годині 14 травня 2018 забрати у водія автобусу.

Вказав, що так як він очікував на передачу подарунку і продуктів харчування від сестри з м.Хмельницького, він не міг пропустити очікуваний ним в м. Острог автобус. В зв’язку з цим відмовився від проходження огляду. Відтак було складено протокол про адміністративне правопорушення відносно нього за ч.1 ст.130 КУпАП. Від керування транспортним засобом він не відсторонювався і після складення протоколу поїхав автомобілем у своїх справах. При цьому ОСОБА_2 зазначив, що показував поліцейському ОСОБА_3 довідку лікаря- нарколога від 11 травня 2018, згідно якої він не перебував в стані наркотичного сп’яніння.

Зазначив, що він просив доставити його в Острозьку ОПЛ для проходження огляду, однак працівники поліції наполягали на проходженні огляду в м. Рівне для проходження огляду на стан наркотичного сп’яніння.

Зазначив, що 17.05.2018 року він здав аналізи до медичного закладу КЗ «Рівненський обласний центр психічного здоровя населення Рівненської обласної ради» з метою виявлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції. За результатами висновку, наявності в організмі наркотичних речовин в нього не виявлено.

Інспектор СРПП № 3 Острозького ВП ГУНП в Рівненській області ОСОБА_3 в судовому засіданні пояснив, що 14 травня 2018 року о 18 год. 35 хв. ним спільно з інспектором СРПП №2 ОСОБА_7, під час несенння служби в м. Острог по вул. Кривоноса був зупинений автомобіль НОМЕР_2, під керуванням ОСОБА_2 за вчинення адміністративного правопорушення за ч.5 ст.121 КУпАП. Під час спілкування з водієм в нього були виявлені ознаки наркотичного спяніння, а саме: виражене тремтіння пальців рук, неприродність обличчя, поведінка, що не відповідає обстановці. Для ОСОБА_2 було запропоновано пройти медичний огляд у КЗ «Рівненський обласний центр психічного здоровя населення РОР» на визначення стану наркотичного сп’яніння. На що ОСОБА_2 відмовився в присутності двох свідків, в зв’язку з чим було складено протокол про адміністративне правопорушення за порушення вимог п.2.5 ПДР України за ч.1 ст.130 КУпАП.

Свідок ОСОБА_6 в судовому засіданні пояснила, що вона була свідком того як 14 травня 2018 року біля 18 години працівниками поліції був зупинений автомобіль НОМЕР_3, під керуванням ОСОБА_2, який порушив правила дорожнього руху, а саме був не пристебнутий ременем безпеки. Під час спілкування працівниками поліції з водієм в останніх виникала підозра, що водій знаходиться в стані наркотичного сп’яніння. Водію було запропоновано поїхати в м.Рівне для проходження медичного огляду. Він не відмовлявся від проходження такого огляду, однак вказав що наразі не має часу. Звертався до працівників поліції, щоб завезли в м. Острог, працівники поліції не погоджувалась з даною пропозицією, вказавши при цьому якщо він не проти то щоб написав відмову.

Для повного з’ясування обставин справи судом неодноразово викликались свідки ОСОБА_8, ОСОБА_9 для дачі пояснень в судовому засіданні, однак останні в судові засідання не з’явились, а тому суд вважає за можливе здійснювати з’ясування обставин справи на підставі наявних доказів.

Частиною 1 ст.130 КУпАП передбачено відповідальність за керування транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, а також передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп’яніння чи під впливом таких лікарських препаратів, а так само відмова особи, яка керує транспортним засобом, від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції.

Об’єктивна сторона правопорушення, передбаченого ч.1 ст.130 КУпАП, є керуванням транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, передачу керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані сп’яніння, так само ухилення осіб, які керують транспортними засобами, від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан сп’яніння.

Суб’єктивна сторона правопорушень, передбачених статтею 130 КУпАП, характеризується наявністю прямого умислу.

Порядок виявлення у водіїв транспортних засобів ознак сп’яніння визначається ст.266 КУпАП, Інструкцією про порядок виявлення у водіїв транспортних засобів ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, затвердженою Наказом Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства охорони здоров’я України від 9 листопада 2015 року № 1452/735.

Статтею 266 КУпАП визначено порядок огляду водія на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують його увагу та швидкість реакції.

Зокрема, цією статтею визначено, що огляд водія на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують його увагу та швидкість реакції, проводиться з використанням спеціальних технічних засобів поліцейським у присутності двох свідків.

У разі незгоди водія на проведення огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують його увагу та швидкість реакції, поліцейським з використанням спеціальних технічних засобів або в разі незгоди з його результатами огляд проводиться в закладах охорони здоров’я.

Перелік закладів охорони здоров’я, яким надається право проведення огляду особи на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують її увагу та швидкість реакції, затверджується управліннями охорони здоров’я місцевих державних адміністрацій. Проведення огляду осіб на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, в інших закладах забороняється.

Огляд осіб на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, здійснюється в закладах охорони здоров’я не пізніше двох годин з моменту встановлення підстав для його здійснення. Огляд у закладі охорони здоров’я та складення висновку за результатами огляду проводиться в присутності поліцейського.

Огляд особи на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують її увагу та швидкість реакції, проведений з порушенням вимог цієї статті, вважається недійсним.

Відповідно до п.12 розділу ІІ даної Інструкції, у разі наявності підстав вважати, що водій транспортного засобу перебуває у стані наркотичного чи іншого спяніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, згідно з ознаками, визначеними в п.4 розділу I цієї Інструкції (наявність однієї чи декількох ознак стану алкогольного сп’яніння (крім запаху алкоголю з порожнини рота); звужені чи дуже розширені зіниці, які не реагують на світло; сповільненість або навпаки підвищена жвавість чи рухливість ходи, мови; почервоніння обличчя або неприродна блідість), поліцейський направляє цю особу до найближчого закладу охорони здоров’я.

Відповідно до положень передбачених ст. 266 КУпАП особи, які керують транспортними засобами, і щодо яких є підстави вважати, що вони перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння, підлягають відстороненню від керування цими транспортними засобами, та оглядові на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції.

У разі незгоди водія (судноводія) на проведення огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння, поліцейським з використанням спеціальних технічних засобів або в разі незгоди з його результатами огляд проводиться в закладах охорони здоров’я. Перелік закладів охорони здоров’я, яким надається право проведення огляду особи на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують її увагу та швидкість реакції, затверджується управліннями охорони здоров’я місцевих державних адміністрацій.

Огляд осіб на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння, здійснюється в закладах охорони здоров’я не пізніше двох годин з моменту встановлення підстав для його здійснення. Направлення особи для огляду на стан алкогольного, наркотичного, і проведення такого огляду здійснюються в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України № 1103 від 17.12.2008 р. «Про затвердження Порядку направлення водіїв транспортних засобів для проведення огляду з метою виявлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого спяніння або перебувають під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, і проведення такого огляду» постановлено: Міністерству охорони здоровя вжити заходів для розширення мережі закладів охорони здоров’я, яким надається право на проведення огляду водіїв транспортних засобів з метою виявлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння».

На виконання Постанови КМ України № 1103, спільного Наказу МВС України та МОЗ України від 09.11.2015 р. № 1452/735 «Про затвердження Інструкції про виявлення у водіїв транспортних засобів ознак алкогольного, наркотичного чи іншого спяніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції» (надалі – Інструкція), Управлінням охорони здоров’я Рівненської обласної державної адміністрації 08.02.2016 р. видано Наказ № 37 «Про дозвіл на проведення огляду водіїв згідно Інструкції про виявлення у водіїв транспортних засобів ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції».

Зазначеним наказом затверджено перелік закладів охорони здоров’я області, яким надано право проведення огляду водіїв транспортних засобів з метою виявлення сп’яніння (додаток 1 Наказу).

Згідно зазначеного додатку, в населеному пункті – м. Острог, медичним закладом, якому надано право проведення огляду водіїв з метою виявлення сп’яніння є Комунальний заклад «Острозька обласна психіатрична лікарня». В Острозькому районі право проведення огляду водіїв з метою виявлення сп’яніння надано Центральній районній лікарні та обласній психіатричній лікарні (м.Острог).

Відповідно до пункту 7 розділу 1 Інструкції: «У разі відмови водія транспортного засобу від проходження огляду на стан сп’яніння на місці зупинки транспортного засобу або його незгоди з результатами огляду, проведеного поліцейським, такий огляд проводиться в найближчому закладі охорони здоров’я, якому надано право на його проведення відповідно до статті 266 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Згідно з пунктом 9 Розділу 2 Інструкції: «З метою забезпечення достовірності результатів огляду водіїв транспортних засобів, які мають бути оглянуті в закладах охорони здоров’я, поліцейський забезпечує доставку цих осіб до найближчого закладу охорони здоровя не пізніше ніж протягом двох годин з моменту виявлення підстав для його проведення».

Пунктом 12 Розділу 2 Інструкції передбачено, що: «У разі наявності підстав вважати, що водій транспортного засобу перебуває у стані наркотичного чи іншого сп’яніння, згідно з ознаками, визначеними в пункті 4 розділу І цієї Інструкції, поліцейський направляє цю особу до найближчого закладу охорони здоров’я».

Таким чином, всупереч вимог чинного законодавства,ОСОБА_2 було видано направлення на огляд водія з метою виявлення алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, який не є найближчим для осіб, які підозрюються у вчиненні правопорушень виявлених у м. Острог, зокрема в КЗ «Рівненський обласний центр психічного здоров’я населення РОР».

Частиною 5 ст. 266 КУпАП встановлено, що: «Огляд особи на стан наркотичного чи іншого сп’яніння, проведений з порушенням вимог цієї статті, вважається недійсним».

Відповідно до акту медичного огляду КЗ «Рівненського обласного центру психічного здоров’я населення Рівненської обласної ради» з метою виявлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції № 382 від 17.05.2018 року та за результатами висновку, наявності в організмі наркотичних речовин в ОСОБА_2 не виявлено.

Відповідно до пунктів 3, 4, 7, 12, 13 розділу ІІІ Інструкції про порядок виявлення у водіїв транспортних засобів ознак алкогольного, наркотичного чи іншого спяніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства охорони здоров’я України 09.11.2015 р. за №1452/735, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 11.11.2015 р. за №1413/27858, огляд у закладах охорони здоров’я щодо виявлення стану сп’яніння проводиться лікарем закладу охорони здоровя (у сільській місцевості за відсутності лікаря фельдшером фельдшерсько-акушерського пункту), який пройшов тематичне удосконалення за відповідною програмою згідно з чинним законодавством.

Метою цього огляду є встановлення наявності чи відсутності стану сп’яніння в обстежуваної особи.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено в судовому засіданні, ОСОБА_2 на вимогу поліцейського не відмовлявся від проходження медичного огляду в медичному закладі, однак просив провести його в Острозькій обласній психіатричній лікарні.

Таким чином, матеріали справи не містять достатніх та належних доказів того, що ОСОБА_2 відмовився від проходження медичного огляду на стан наркотичного сп’яніння в закладі охорони здоров’я в передбаченому законом порядку.

Відповідно до пункту 7 розділу 1 Інструкції: «У разі відмови водія транспортного засобу від проходження огляду на стан сп яніння на місці зупинки транспортного засобу або його незгоди з результатами огляду, проведеного поліцейським, такий огляд проводиться в найближчому закладі охорони здоров’я, якому надано право на його проведення відповідно до статті 266 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Згідно з пунктом 9 Розділу 2 Інструкції: «З метою забезпечення достовірності результатів огляду водіїв транспортних засобів, які мають бути оглянуті в закладах охорони здоров’я, поліцейський забезпечує доставку цих осіб до найближчого закладу охорони здоров’я не пізніше ніж протягом двох годин з моменту виявлення підстав для його проведення».

Відтак, огляд було проведено з порушенням вимог п.7, п.9, п.12 Інструкції про порядок виявлення у водіїв транспортних засобів ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції.

У відповідності до ст. 62 Конституції України, обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на їх користь.

Згідно ст.245 КУпАП завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом.

Керуючись ст.252 КУпАП суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю.

Відповідно до вимог ст. 280 КУпАП, орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов’язаний з’ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна особа в його вчиненні, інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до ст. 7 КУпАП, ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв’язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом.Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.Застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності з законом.

Пунктом 1 ст. 247 КУпАП визначено, що провадження у справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутністю події і складу адміністративного правопорушення.

Відтак дії ОСОБА_2, що полягають у відмові від проходження медичного огляду на стан наркотичного сп’яніння в медичному закладі, який відповідно до положень чинного законодавства, не є найближчим для особи, що підлягає такому огляду, не можуть тягнути за собою відповідальність встановлену ч.1 ст. 130 КУпАП.

За таких обставин, а саме за відсутності доказів вчинення правопорушення та не дотримання вимог п.7, п.9, п.12 Інструкції про порядок виявлення у водіїв транспортних засобів ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, затвердженої наказом МВС, МОЗ України від 09.11.2015 № 1452/735, суд, оцінивши вищенаведені докази в їх сукупності, приходить до висновку про те, що в діях ОСОБА_2 відсутній склад правопорушення передбаченого ч.1 ст.130 КУпАП – керування транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, а також передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп’яніння чи під впливом таких лікарських препаратів, а так само відмова особи, яка керує транспортним засобом, від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, відтак справа про адміністративне правопорушення щодо ОСОБА_2 підлягає закриттю.

Враховуючи викладене,керуючись ст. ст. 7,130, 247, 266, 276, 278-279, 283-285, 287 КУпАП,-

п о с т а н о в и л а :

справу про адміністративне правопорушення, передбачене ч.1 ст.130 Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо ОСОБА_2 закрити за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.

Постанова може бути оскаржена до Апеляційного суду Рівненської області через Острозький районний суд протягом 10 днів з дня її винесення.

Повний текст постанови виготовлений 14 вересня 2018 року.

Суддя Острозького районного суду   ОСОБА_10

Джерело

Please follow and like us: